FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/06/2020

Bodelning när den ena maken har ett kontaktförbud

Är i en skilsmässa. Min man har kontaktförbud. Hur gör jag för att få mina bilnycklar,hemnycklar?. Vi har även gemensamma lån som måste lösas. Hur går jag tillväga?. Min man har misshandlat mig. han har adressändrat och jag har sökt kvarsittande rätt. Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du är mitt i en bodelning med din före detta man. Din före detta man har dessutom ett kontaktförbud och detta är nu problematiskt eftersom ni behöver lösa era ekonomiska angelägenheter och vissa praktiska saker.

Ett ombud kan hjälpa dig

Det framgår inte av din fråga om ni har någon som hjälper er med bodelningen eller om du har något eget ombud som företräder dig i den här processen. Ett ombud skulle kunna agera mellanhand mellan dig och din före detta man för att du inte ska behöva ha någon kontakt med honom. Ombudet skulle antingen kunna agera som ert gemensamma ombud eller som en företrädare för dig och dina intressen. Ombudet kan också upprätta ett bodelningsavtal för att bodelningen ska bli slutgiltig.

Vi på Lawline hjälper dig gärna i egenskap av ombud och du är varmt välkommen att boka tid med en av våra jurister här.

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare