FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/08/2015

Bodelning mellan tidigare sambor

Hej, skriver för min vän, han har varit sambo i 21 år nu vill tjejen separera, min vän står som ensam ägare till villan, och tjejen står bara med på hälften av lånen, vad händer då när man separerar?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline!

Om två personer stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll är de sambor, vilket gör att sambolagen blir aktuell (1 § sambolagen). När ett samboförhållande upphör (2 § sambolagen) ska bodelning ske, på liknande sätt som vid skilsmässa, om någon av samborna begär det (8 § sambolagen). Bodelningen innebär att det görs en likadelning av vardera sambons s.k. samboegendom med avdrag för sambons skulder. Samboegendom är förenklat sambornas gemensamma bostad samt bohag, om egendomen har förvärvats för gemensam användning (3 § sambolagen).

I din väns situation kommer en bodelning att genomföras om någon av samborna kräver det. Om villan är köpt efter att de blev sambor eller i nära anslutning till att de blev sambor är villan förvärvad för gemensam användning (3 § sambolagen) och villan kommer då att ingå i bodelningen. I sådana fall har din väns tidigare sambo rätt till värdet av halva villan om en bodelning blir aktuell.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare