Bodelning efter kort tid som gifta?

Hej. Jag träffade min man och flyttade in till honom 2019 Sep. Gifte oss i november. Han hade då ett hus som jag flyttade rätt in i. Sen sålde vi det efter vi gift oss och köpte ett gemensamt hus. Vi båda står på lånen. Han la in en liten vinst från det sålda huset i det nya.

Vi har inte skrivit något äktenskapsförord.

Vad har jag rätt till efter så kort tid.

Lawline svarar

Hej och tack att du valde Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga måste vi in och konsultera äktenskapsbalken.

I 7:1 ÄktB ses all egendom som inte är enskild egendom som giftorättsgods.

Vid eventuell skilsmässa ska en bodelning ske med all giftorättsgods 10:1 ÄktB.

En bodelning innebär att all giftorättsgods ska samlas och sedan delas lika. 9:1 Äktb.

Det innebär alltså att hälften av er samlade giftorättsgods är du berättigad till vid en skilsmässa, oberoende hur lång tid ni varit gifta.

Jakob WestlingRådgivare