FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/03/2021

Bodelning av sambos barndomshem

Min sambo har valt att göra slut med mig efter 4 års tid. Vi bor sedan 3 år tillbaka i hans barndomshem som vi har köpt ihop, lagt in precis samma summor osv. Jag vill bo kvar eftersom jag aldrig känt mig så hemma någon annanstans plus att vi har renoverat oerhört mycket som har varit på mina initiativ. Även han säger att han vill bo kvar.

Min fråga är egentligen, har han mer rätt till att bo kvar i huset eftersom det är hans barndomshem fastän vi har köpt huset ihop och äger det lika mycket?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler för att besvara din fråga finns i sambolag (SamboL).

Den egendom som ska bli föremål för bodelning enligt sambolagen är endast bostad och bohag (dvs. möbler) som har förvärvats för gemensam användning, 3 § SamboL. Detta gäller dock inte egendom som den ena sambon i gåva eller genom testamente med föreskrift om att det ska vara enskild egendom, 4 § SamboL. Detsamma gäller egendom som sambon fått i arv men med föreskrift i testamente om att det ska vara enskild egendom eller egendom som trätt i stället för denna typ av egendom.

Sammanfattningsvis finns det inget i sambolagen som skulle ge din sambo bättre rätt till bostaden med anledning av att det är hans barndomshem, endast ifall han hade fått bostaden i arv eller gåva. Men utifrån det du uppgett verkar det som ni har förvärvat bostaden för gemensam användning och därav ska den delas lika mellan er (antingen genom försäljning av bostaden eller att en av er bor kvar och den andra får ersättning).

Återkom gärna om du har några ytterligare frågor!

Vänliga hälsningar,

Anna RunåkerRådgivare