Bodelning av gemensam bostad: samboende och makar

Hej! Jag och min särbo ska arrendera en tomt av min mor som vi ska bygga hus på samt bo där permanent. Det vi undrar är vad som skulle ske om vi alternativt gifter oss, vilka lagar gäller då samt om vi inte gör det och delar på oss. Hur kan man möjligt dela upp sin andel om jag skulle till exempel vilja köpa ut killen eller tvärsom?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Vad jag förstår så kommer ni att bo tillsammans när du och din nuvarande särbo väl uppfört huset, samt att huset blir ert stadigvarande boende (i svaret benämnd "bostad"). Vidare tolkar jag det som att det rör sig om ett bostadsarrende (bl.a. där arrendatorn har rätt att bygga eller ha kvar bostadshus på arrendetomten och det huvudsakliga syftet inte uppenbart syftar till något annat än att utgöra boende åt arrendatorn). Det blir därför fråga om en byggnad på sk. ofri grund, eftersom någon annan (din mor) äger marken medan du och din sambo äger huset. Huset är därför inte ett fastighetstillbehör, utan istället lös egendom.

Bodelning mellan makar
Vid ett eventuellt giftermål blir äktenskapsbalken (1987:230) (här benämnd ÄktB) tillämplig vid en eventuell skilsmässa och ni har möjlighet att dessförinnan skriva äktenskapsförord, som reglerar vad som ska vara giftorättsgods respektive enskild egendom. Giftorättgodset ingår i en framtida bodelning (10 kap. 1 § ÄktB), medan enskild egendom hålls utanför dito (jämför 7 kap. 2 § 1 p. ÄktB). Om ni inte skriver ett äktenskapsförord blir egendomen föremål för bodelning vid skilsmässa. Det innebär att också bostaden ingår i en bodelning, åtminstone rent värdemässigt.

Undantaget för bostad
Jag utgår alltså i mitt svar från att huset kommer att utgöra er gemensamma bostad enligt 7 kap. 4 § 3 p. ÄktB. Som huvudregel har den som äger egendomen, eller för den delen önskar få den på sin lott, också rätt till detta (11 kap. 7 § ÄktB). Däremot finns ett undantag för den gemensamma bostaden i 11 kap. 8 § ÄktB: den som bäst behöver makarnas gemensamma bostad eller bohag har rätt att få denna egendom i avräkning på sin lott. Ett krav på skälighet ställs också upp. Det innebär att även om egendomen, huset, blivit enskild egendom genom äktenskapsförord så omfattas det av övertaganderätten och kan tilldelas den part som behöver bostaden bäst.

Bodelning mellan sambor
Lever ni istället tillsammans, i ett parförhållande, blir istället sambolagen (2003:386) (SamboL) tillämplig (se rekvisiten för samboförhållande i 1 § SamboL). Där anges i 3 § SamboL att sambors gemensamma bostad utgör samboegendom, så länge ni förvärvat bostaden för gemensam användning. Definitionen av sambors gemensamma bostad hittar du i 5 § (för er del i 3 p.) SamboL. Bestämmelser om bodelning hittar du i 8 § SamboL, var det anges att bodelning sker på begäran av att någon av parterna, och i 9 § stadgas att ni också kan avtala om vad som ska och inte ska ingå i bodelningen. Övertagande av bostad (i vissa fall) regleras i 22 § SamboL; detta sker under liknande premisser som vid bodelning med anledning av skilsmässa.

Sammanfattningsvis
Har jag förstått dig rätt så kommer ni att uppföra och äga bostaden gemensamt. I det fall ni överens vid en eventuell separation har du, eller din framtida sambo, rätt att så att säga "köpa ut den andre". Det är alltså vid oenighet som problemen uppstår; i princip råder avtalsfrihet för er både när ni skriver äktenskapsförord och vid en eventuell bodelning. Den som vill kunna överta egendom gör bäst i att vid ett äktenskapsförord eller samboavtal, avtala om att denna ska utgöra enskild egendom (vilket ju kanske är vanligast när det som är enskild egendom speglar sig i ägarförhållandena, dvs. att någon av er ensam äger bostaden). Som framgått ovan är man dock inte helt fredad från risken att bli utan rätt till bostaden, exempelvis om den andre skulle behöva bostaden bäst. Detta sker som sagt mot avräkning (11 kap. 8 § ÄktB), dvs. att man istället får ersättning för sin "andel" i huset.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Caroline Hallén LindqvistRådgivare