Bodelning, arv och testamente

Vi har gjort bodelning under bestående äktenskap. Vi har skrivit äktenskapsförord innebärande att hustruns egendom skall vara enskild och mannens giftorättsgods. I testamente har vi bl.a. förordnat att om mannen dör först skall hustrun ärva den arvslott som tillkommer de gemensamma 3 barnen och att mannens enda särkullbarn skall ärva sin arvslott direkt. FRÅGA: Mannen dör först. "Äger" hustrun då 50% av mannens tillgångar? Och ärver hon 3/4 av de återstående 50%? Särkullbarnet ärver 25% av de 50%?

Lawline svarar

Hej och tack för er fråga!

Ni har rätt angående era frågor, jag ska kort redogöra varför:

När en av makarna avlider ska en bodelning göras, 9 kap 1 § och 1 kap 5 § äktenskapsbalken (ÄktB), se https://lagen.nu/1987:230. Vid bodelningen ska makarna giftorättsgods läggas samman och delas lika mellan den efterlevande maken och den avlidne makens dödsbo, 10 kap 1 § och 11 kap 3 § ÄktB. Då endast mannens egendom utgör giftorättsgods kommer alltså hans egendom att delas lika mellan makarna. Om mannen avlider först tillfaller 50 % av giftorättsgodset den efterlevande hustrun genom bodelning.

När bodelningen är gjord skall den avlidne makens kvarlåtenskap fördelas mellan dennes arvingar. Huvudregeln är att den avlidnes barn ärver med lika stor del var (arvslott), 2 kap 1 § ärvdabalken (ÄB), se https://lagen.nu/1958:637. Då ni är gifta kommer istället den efterlevande maken att ärva kvarlåtenskapen, 3 kap 1 § ÄB. Era gemensamma barn kommer istället ha rätt till efterarv när den efterlevande maken avlider, 3 kap 2 § ÄB. I ert fall har ni tre gemensamma barn och mannen ett särkullbarn. Särkullbarn har rätt att få ut sitt arv direkt, 3 kap 1 § ÄB, vilket i detta fall avser 25 % av kvarlåtenskapen. Resterande 75 % tillfaller den efterlevande hustrun. Det testamente ni upprättat är alltså i enighet med ÄB:s regler om arv.

Hoppas ni fick svar på er fråga!

Med vänlig hälsning,

Linda OlssonRådgivare