FrågaFAMILJERÄTTBodelning21/12/2020

Bodelning - äktenskapsförord

Hej,

Min man och jag äger ett hus 50 % var och har 50 % skulder var. Vi vill att huset ska ingå i bodelning så alla barnen ärver men vill minska särkullbarnens del.

Fråga 1.

Om vi skriver över en större del av husskulderna på honom, tex 80 % så vid ev. bodelningen har hans del av huset ett mindre värde eftersom han har mest skulder? minskar detta särkullbarnens arv?

Fråga 2.

Får särkullbarnen ett mindre arv om vi gör min del av huset (dvs mina 50%) till min enskilda egendom genom äktensskapsförord?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Om jag förstår din fråga rätt vill du veta hur du och din man ska gå tillväga för att minska arvet till ett särkullbarn.

Bodelning – äktenskapsförord

Huvudregeln vid bodelning är likadelningsprincipen, dvs att makarnas giftorättsgods (allt som inte är enskild egendom) sammanslås och sedan hälften delas så makarna tilldelas lika mycket vardera (11:3 ÄktB). Innan giftorättsgodset sammanslås avräknas varderas skulder av som ska ingå i bodelningen (11:2 ÄktB). Det innebär att om ni skulle skriva över lånen på din make skulle lånet ingå i bodelningen oavsett eftersom det är ett lån på ett gemensamt boende som utgör giftorättsgods. Det spelar alltså ingen roll vem som står på lånet sålänge huset är ert gemensamma.

Om ni däremot skriver ett äktenskapsförord som stadgar vad som ska utgöra varderas enskilda egendom (t.ex. varderas del av huset) kommer den egendomen inte ingå vid bodelningen (10:1 ÄktB och 7:2 ÄktB).

Sammanfattning och råd

För att försäkra er om att era gemensamma barn ska få mer arv än särkullsbarnet är den bästa lösningen att skriva ett äktenskapsförord. Om jag förstod dig rätt är det din man som har ett barn sedan innan, vilket innebär att ni kan genom ett äktenskapsförord skriva att din del av huset ska utgöra din enskilda egendom. I sådana fall skulle den delen inte ingå i en bodelning om din man skulle gå bort. Det skulle leda till att arvet efter honom inte blir lika stort som om hela huset skulle ingå i bodelningen.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att ställa dem till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Matilda HamnerRådgivare