Blir min partner automatiskt svensk medborgare om vi gifter oss?

om jag gifter mig och är svensk blir min fru automatiskt Svensk?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om din utländska partner automatiskt blir svensk medborgare om ni gifter er med varandra. Svaret är nej, man blir svensk medborgare antingen vid födseln, genom adoption, genom anmälan eller genom ansökan (2-13 §§ lagen om svenskt medborgarskap). I din frus fall blir det troligen aktuellt med svenskt medborgarskap genom ansökan enligt 11 § lagen om svenskt medborgarskap; enligt denna bestämmelse ska hennes ansökan om svenskt medborgarskap beviljas om hon har styrkt sin identitet, har fyllt arton år, har permanent uppehållstillstånd i Sverige, har hemvist i Sverige och har haft och kan förväntas komma att ha ett hederligt levnadssätt. I vissa fall kan ansökan beviljas trots att alla krav enligt 11 § inte är uppfyllda om sökanden är gift eller sambo med en svensk medborgare, 12 § punkt 2 lagen om svensk medborgarskap. Du kan läsa vidare om svenskt medborgarskap på Migrationsverkets hemsida.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare