FrågaFAMILJERÄTTBodelning09/11/2022

Blir ett hus jag själv äger giftorättsgods?

Hej! En undran. Jag äger ett hus som jag bor själv i. Jag gifter mig och vi flyttar ihop. Måste jag skriva ett äktenskapsförord för att huset inte ska ingå i bodelningen? Eller räcker det med att jag ägde huset före äktenskapet och står för 1/1 av ägandet.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline.

Regler om makars ekonomiska förhållande finns i Äktenskapsbalken (förkortad ÄktB). Där framgår det att makars egendom som huvudregel är "giftorättsgods", och att giftorättsgods ska ingå i en eventuell bodelning. Motsatsen till giftorättsgods är "enskild egendom" (7 kap. 1 § och 10 kap. 1 § ÄktB). Enskild egendom är främst sådan egendom som undantagits från en framtida bodelning genom äktenskapsförord. Det kan också vara egendom som man till exempel fått i gåva eller ärvt, med särskilt villkor om att den ska vara enskild (7 kap. 2 § ÄktB).

Även egendom som man tar med sig in i äktenskapet blir dock som huvudregel giftorättsgods. För att göra den till enskild egendom, och därigenom undandra den från en eventuell bodelning, måste man teckna ett äktenskapsförord. Detta kan göras både inför eller under ett äktenskap (7 kap. 3 § ÄktB). Vi på Lawline kan hjälpa dig att upprätta ett äktenskapsförord. Gå då in på https://lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Ludwig KarlssonRådgivare