Blir en fullmakt ogiltig efter fullmaktsgivarens död?

Min moster har haft fullmakt över min mormors konton. Hon har använt mormors bankkort till egna utgifter. Efter att min mormor avled så har min moster använt kortet under 2 veckor innan det vart spärrat. Kan jag anmäla henne för det. Finns någon chans att jag kan vinna i tingsrätten om jag tar det vidare.

Lawline svarar

Hej och välkommen med din fråga till Lawline!

Oerhört tråkigt att mostern betett sig ansvarslöst.

I mitt svar kommer jag att utgå från den informationen jag fått från i fråga.

Enligt 21 § Avtalslagen fortsätter en fullmakt att gälla om fullmaktsgivaren ( din mormor i det här fallet) har avlidit. Dock finns det undantag. Enligt lagkommentaren till 21 § Avtalsalgen står att fullmakten ska fortsätta gälla om den är till förmån för dödsboet t.ex. om din mormors räkningar behöver betalas. Men att din moster använder bankkortet för sina egna utgifter är inte alls lämpligt och ligger inte i linje med den lojalitetsplikt som en fullmäktig kan sägas ha, vilket i sin tur kommer att påverka arvsfördelningen!

Dessutom är din moster en arvtagerska, d.v.s. att hon använt din mormors pengar till sina utgifter kan ses som att hon tagit ut förskott på sitt arv. Om det finns övriga arvtagare kan de räkna av det mostern tagit från arvet, om det finns nått kvar vill säga.

När en person avlider ska dennes bankmedel bli låsta direkt! Det är ganska uppenbart att det är din moster som använt pengarna på mormors konto, vilket självklart ska återlämnas till dödsboet! Detta är ett bevis på att det inte är mormorn själv som använt sitt bankkonto, utan någon annan.

Det bör vara möjligt att kräva tillbaka det som din moster använt för sina egna utgifter. Du har en chans att vinna i tingsrätten med bevisning som tyder på att det är din moster som har använt pengarna och inte din mormor. Denna bevisning verkar du ha t.ex. genom ett utskrift på bankkontots händelser under perioden som mormorn varit avliden. 10 kap 5 § i Brottsbalken kan troligen tillämpas med tanke på att din moster missbrukat en förtroendeställning och orsakat skada för huvudmannen.

Mitt råd är att du polisanmäler din moster. Din moster har trots allt begått ett brott och alla arvtagare har rätt till en rättvis arvsfördelning.

Jag hoppas mitt svar hjälpt dig!

Återkom gärna om du har fler frågor!

Med vänlig hälsning

Natasha FathifardRådgivare