FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt20/09/2020

Blir egendom som träder istället för enskild egendom också enskild egendom?

Jag har fåten halv fastighetsmogulen enskild egendom. Nu är hela fastigheten såld, blir pengarna för halva fastigheten min enskilda egendom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regler kring din fråga regleras i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Eftersom fastigheten är enskild egendom så kommer sådan egendom (i detta fallet pengarna) som träder istället för fastigheten också vara enskild egendom, detta kallas för surrogat (7 kap. 2§ p.6 ÄktB).För att förtydliga så är pengarna som du får ifrån försäljningen av fastigheten din enskilda egendom.

Notera att om det i gåvobrevet, testamentet eller äktenskapsförordet stod något annat än att även surrogat blir enskild egendom så gäller det. Anledningen att jag nämner alla tre sätten som man kan få enskild egendom på är för att du ej nämnt i din fråga på vilket sätt du fick din enskilda egendom.

Hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ställa en ny gratisfråga eller ringa våran telefonrådgivning som också är gratis!

Med vänlig hälsning

Elin EnglundRådgivare