Blir avtal ogiltigt om villkor ändras i efterhand?

I staden jag jobbar (bor på annan ort) ska det öppna ett nytt gym. De hade ett presale erbjudande på gymkort 199kr/mån ord pris 399kr/mån. När jag köpte gymkortet skulle det gälla på alla deras klubbar på alla orter (ord pris för ett sådant kort är 399kr/mån) och att gymmet på min jobbort skulle bli hemmaklubb men nu har det kommit fram att det blivit fel när de la upp kampanjen och det visar sig att kortet bara gäller på en klubb. Vad gäller för mitt avtal nu? Kan jag kräva att kortet ska gälla på alla klubbar i kedjan eftersom det var det som var orsaken till att jag tecknade kortet eller kan avtalet ogiltigförklaras?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Detta är en typ av avtalsbrott och även fel i vara. Din situation handlar alltså om att du, som jag antar är en privatperson, har köpt ett gymkort enligt ett erbjudande som du sett på reklam. Men annonsen har sagt en sak, medan köpet gav något annat, vilket rubriceras i konsumentköplagen i 16 § som ''fel på vara''. Om gymmet inte kan ge dig det de annonserat kan du häva köpet och få pengarna tillbaka.

Det finns en paragraf i avtalslagen i 32 § som säger att om den som skrivit villkoren i avtalet gör en felskrivning, så blir motparten inte bunden av avtalet om den insett eller borde insett denna felskrivning. D.v.s. om du vetat om eller borde vetat om att gymmet gjort ett skrivfel när du köpte gymkortet med erbjudandet blir erat avtal ogiltigt. Men om du inte alls varit medveten om felskrivningen, då är avtalet bindande och giltig enligt 1 § avtalslagen. Det du bör göra är att prata med gymmet och som du säger berätta att ni ingått ett avtal om att ditt gymkort ska gälla hela Sverige, med tanke på att det var en av anledningarna till att du köpte kortet. Antingen går gymmet med på det, eller så kan de lösa det på annat sätt genom at t.ex. minska ditt månadsbelopp. Avtalet kan med andra ord inte bli ogiltigförklarat av gymmet, utan endast av dig pga av det är gymmet som begått ett avtalsbrott och därför är skyldiga att se till att du blir nöjd! Men somsagt, om du inte skulle bli nöjd med vad gymmet erbjuder dig p.g.a avtalsbrottet kan du gå ifrån avtalet.

Jag hoppas mitt svar varit givande!

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare