FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/03/2022

Blir avkastning från enskild egendom också enskild egendom?

Hej! jag äger en stuga och den är min enskilda egendom. Stugan är uthyrd och jag får in hyresintäkter från den. Inte alltid månatligen men särskilt under högsäsongen. Min fråga är om hyresintäkterna också blir enskild egendom eftersom det kommer från stugan?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad innebär enskild egendom?

I det fall ett äktenskap upplöses ska det ske en fördelning mellan makarnas egendom genom en bodelning (9 kap. 1 § ÄktB). I en bodelning lägger man samman värdet av makarnas tillgångar efter det att de räknat av sina skulder, detta fördelas sedan lika makarna emellan (11 kap. 3 § ÄktB). Det finns dock egendom som undantas från bodelning och det kan göras genom äktenskapsförord, gåva eller arv, s.k. enskild egendom (7 kap. 2 § ÄktB). Den enskilda egendomen fördelas inte utan förblir ena makens även efter bodelning.

Avkastning från enskild egendom

Hyresintäkterna från din stuga är att se som avkastning av din enskilda egendom. Frågan regleras i lagtexten, där framgår det att avkastning från enskild egendom är giftorättsgods, om det inte finns föreskrivet att även avkastningen ska vara enskild egendom (7 kap. 2 § andra stycket ÄktB). Det måste särskilt anges i den rättshandling som gjort fastigheten till din enskilda egendom, dvs. gåvobrevet, testamentet eller arvet. Är det inte föreskrivet, kommer hyresintäkterna utgöra giftorättsgods vid eventuell skilsmässa och därmed ingå i en bodelning.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Nilufer NouriRådgivare