FrågaFAMILJERÄTTAdoption28/06/2020

Bli syskon med en vän

Hej!

Jag har sedan ung ålder haft en väldigt nära vän och vi har sett varandra som bröder hela livet och jag undrar nu om det finns något sett vi kan bli bröder i ögonen av lagen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det enda sättet för er att juridiskt sett ses som syskon är att dina föräldrar adopterar din vän eller att hans föräldrar adopterar dig. Regler om adoption finns i 4 kap. Föräldrabalken (FB).

Konsekvenser av en adoption

Om en adoption skulle ske skulle det innebära att alla rättsliga band till de biologiska föräldrarna klipps. Det innebär till exempel att man inte längre ärver av de biologiska föräldrarna. Istället uppstår en arvsrätt från de adopterande föräldrarna.

Förutsättningar för en adoption

För att någon av era föräldrar ska få adoptera den andra krävs att tingsrätten anser det som "lämpligt". Denna bedömning görs utifrån relationen mellan adoptivföräldrarna och den som ska adopteras (4 kap 2 § och 4 §). Det krävs oftast att den som ska adopteras har starkare band till adoptivföräldrarna än sina biologiska föräldrar och att adoptivföräldrarna skött en stor del av uppfostran eller liknande. Om det dessutom är så att den som adopteras är över 18 år krävs ännu starkare skäl (4 kap 4 § FB).

Utifrån den informationen du lämnar finns det inget som tyder på att en adoption skulle vara möjlig. Det räcker alltså inte med att du och din vän har en nära relation och att ni sett varandra som bröder.

Om ni vill ärva av varandra

Om ni vill ärva av varandra kan ni givetvis också upprätta ett testamente där ni anger varandra som arvtagare. Ni behöver då vara över 18 år. Viss egendom kan även testamenteras bort från 16 års ålder (9 kap 1 § Ärvdabalken).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Lovisa LindgrenRådgivare