FrågaÖVRIGTPUL/GDPR08/12/2019

Bilder av personer på allmän plats

Gäller GDPR för privatpersoner?

Måste jag ha samtycke från alla som syns på ett fotografi för att kunna lägga upp det på Instagram eller Facebook?

Ibland tar man ju foton i folksamlingar där okända personer kan skymta i bakgrunden.

Har man rätt att ta foton på offentliga platser som tex torg, gallerior mm och lägga upp dessa på internet.

Om jag efterbehandlar fotot med någon app och tex förstärker vissa färger, lägger till dekorationer mm finns det då något undantag i GDPR för konstnärliga bilder, som gör att det blir fritt att lägga upp dessa på nätet?

Lawline svarar

Hej!

Det är inte förbjudet att fota personer på allmän plats, så länge man inte gör det på ett sätt som gör dem upprörda. Om man gör det gör man sig skyldig till ofredande (4 kap 7 § Brottsbalken). Ofredande kräver att man fysiskt antastar eller störande kontaktar någon. Detta ska ske på ett hänsynslöst sätt och vara ägnat att kränka deras frid kännbart.

GDPR gäller för företags insamling av personuppgifter, inte privatpersoners fotografering. Bilder kan läggas upp på sociala medier privat utan några problem med den lagstiftningen.

Behandling av bilden gör inte skillnad för reglerna kring den, annat än att du får upphovsrätt till dem, ifall du skapat något som inte rimligen kan återskapas av slump.

Har du andra frågor finns det en interaktiv guide för GDPR på datainspektionens hemsida.

Jag hoppas du har fått svar på dina frågor

Med vänlig hälsning,

Adam NovakRådgivare