FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder23/05/2014

Bidragsbrott - Straff

hej. Jag är anmäld för bidragsfusk mellan 2009-2012 då jag hade städfirma och tog socialbidrag. den gick dåligt och jag läste sedan till tandsköterska ,har nu anställning,och redde upp mitt liv. är sedan tidigare ostraffad och nu ska jag på förhör. mår fruktansvärt dåligt över dumheter jag gjort och jag betalar av varje månad till kommunen. vad kommer att hända med mig?? hjälp jag vill bara ta mitt liv...

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline.

Tillåt mig att inleda med din avslutande mening. Jag är varken psykolog eller har erfarenhet av denna typ av rådgivning men trots det är jag övertygad om att det är den allra sämsta lösningen på problemet. Du har mycket att leva för och bidrar, med din närvaro, till en bättre värld. Gå till förhöret för att ta reda på vilket underlag anmälan grundar sig på. Om du blir dömd råder jag dig att ta straffet för att sedan, på bästa sätt, gå vidare i livet. Jag lovar dig, livet går vidare. För att försöka må bättre kan det vara bra att  söka professionell hjälp.

Nu till det juridiska. Bidragsbrott regleras i en lag kallad bidragsbrottslag (2007:612) i vilken straffet anges. Vilket straff du tilldöms beror på flera olika saker. Bland annat är beloppet och systematiken av relevans. Fängelse kan bli aktuellt om brottet är grovt men på grund av bristande information är det omöjligt att uttala sig om så är fallet. Vidare skulle böter, villkorlig dom eller dessa i kombination kunna utdömas. Som du kanske märker är det svårt för mig att ange specifik påföljd.

Stort lycka till med förhöret och den efterföljande processen!

Med vänlig hälsning,

Henrik HolménRådgivare