FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt06/06/2018

Bevittning av fullmakt

Ang. fullmakt:

Jag är rörelsehindrad och har svårt för att prata. Därför tänkte jag ge fullmakt åt en bekant för att hämta ut paket, och eventuellt företräda mig hos min bank.

Jag har hittat en blankett på nätet där man ska ha två vittnen till min namnteckning.

Kan en av dessa två vittnen vara släkt med den person som jag ger fullmakten till?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagen innehåller inga krav på att fullmakters tillkomst måste bevittnas. Det finns därför inte heller några bestämmelser om jäv. Det finns inte heller något som hindrar någon från att bara acceptera fullmakter som är bevittnade. Vittneskravet är alltså ett avtalsvillkor, vars närmare innebörd bestäms av parterna. Därför rekommenderar jag att du vänder dig till paketutlämningen och banken med din fråga.

Lycka till!

Jesper EngRådgivare