Bevittnande av testamente

Hej!

Jag och min sambo har med hjälp av en advokat upprättat ett testamente, där vi ärver varandra. Bevittnat har två tycken som är gifta med varandra gjort. Min fråga: är det ok eller måste det vara två oberoende av varandra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

För att kunna bevittna ett testamente krävs att man inte är närstående till den som testamentet gäller. Detta följer av 10 kap. 4 § Ärvdabalken. Det finns däremot inget hinder mot att de som bevittnar är närstående till varandra.

Jag hoppas det var svar på din fråga.

Vänligen

Robert LindströmRådgivare