Bevisning vid utfärdande av felparkeringsavgift

Hej!

Jag fick en parkeringsbot idag på personalparkeringen där jag har rätt att stå, hade betalat biljetten och den var synlig samt att jag hade parkeringstillstånd till personalparkeringen. Men det jag missade var att det finns en skylt där det står parkeringsförbud mellan 09:30-10.30 vilket gör att det är kanske rätt bot men det konstiga i det hela var att det fanns 7st bilar och jag var den enda som fick en bot, och det jag reagerade mest på var att parkeringsvakten hade fotat med sin privata mobilkamera och inte använt sig av företagets kamera som registrerar tid och datum! Kan jag bestrida detta och hävda att parkeringsboten inte har gått rätt till och att bevisen kan manipuleras då det inte gjorts med rätt verktyg?

MVH/Sami Heikkinen

Lawline svarar

Hej,

det är den kommun för vars räkning parkeringsanmärkningen har utfärdats som har bevisbördan för att parkeringen har skett i strid med gällande villkor. Detta kan vi förstå från praxis, NJA 2013 s 711, punkt 7 i domskälen.

Dock finns det inga speciella regler om hur denna bevisning ska se ut, om inte företaget möjligtvis har vissa föreskrifter om hur deras anställda ska ta upp bevisning. Att bilderna har tagits med en privat kamera spelar ingen avgörande roll.

Att endast du och inte resterande på parkeringen fick en felparkeringsavgift kan jag inte besvara men jag misstänker att de möjligtvis inte var parkerade där under den otillåtna tiden.

MVH

Zinar BudakRådgivare