FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott01/04/2023

Bevisning vid olovlig körning

Hej. Har en snabb fråga. Jag blev misstänkt för olovligkörning. Men polisen tog inte mig bakom ratten. Dom kom hem till mig och sa till mig att jag är misstänkt för olovlig körning. dom hade fått in ett tips om att jag kört bilen just den dagen. Vittnet som säger sig ha sett mig köra bilen har en video på mig när jag går till bilen men inte när jag sitter bakom ratten. Kan jag bli dömd för det ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som om du undrar över bevisningen för brottet olovlig körning och om du kan dömas för detta brottet i den uppstådda situationen.

Vid besvarande av frågan kommer jag att använda mig av lagen om straff för vissa trafikbrott.

Olovlig körning:

Enligt 3 § lagen om straff för vissa trafikbrott så framgår att om någon uppsåtligen för körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes denna för olovlig körning till böter.

“Utom rimligt tvivel”:

Eftersom olovlig körning ett brottmål så krävs det för att ett åtal ska kunna väckas att bevisningen ska vara stark och att åklagaren på en objektiv grund kan förvänta sig att det kan leda till en fällande dom. Då kravet för en fällande dom vid brottmål är “utom rimligt tvivel”, det innebär att vissa frågetecken kan förekomma i utredningen men att det ej ska finnas andra rimliga alternativ till vad som skett. Alltså ska en osannolik händelse ej beaktas. Det är ett högt ställt krav. Bevisbördan ligger på åklagaren i ett brottmål. Då måste även uppsåt kunna visas.

Fri bevisvärdering och fri bevisprövning:

I Sverige finns inga särskilda krav på bevisningen. Ögonvittet som sett dig ska observerat att du har kört bilen.

Det kan alltså räcka med ett ögonvittne som kan identifiera personen som kört men så behöver inte vara fallet. I ditt fall har du ju bara gått till bilen i videon. Det kan även vara svårt att visa uppsåt om polisen ej tagit dig på bar gärning. Det krävs troligen mer bevisning än detta. Speciellt när videon inte kan visa att du har kört och om du förnekar.  Därför blir min bedömning att en domstol troligen inte hade sett detta som tillräcklig bevisning för en fällande dom.

Vid andra frågor är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Hälsningar,

Melina KarlssonRådgivare