Bevislättnad i vissa fall av anknytningsärenden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Beviskrav för återförening med familjemedlem

Utgångspunkten är att personer som vill återförenas med en familjemedlem i Sverige måste styrka sin identitet med hjälp av pass eller annan giltig ID-handling. Ett undantag från detta är dock när det finns en risk att kontakta hemlandets myndigheter för att få olika resehandlingar, såsom ID-handling eller pass. Det är därför viktigt att Migrationsverket gör en proportionalitetsbedömning i varje fall. En proportionalitetsbedömning är att personens intresse av att återförenas med sin familj ska vägas mot den svenska statens intresse av säkerhet och reglerad invandring.

Bevislättnad i vissa fall av anknytningsärenden

Bevislättnad kan bli aktuellt för till exempel eritreanska medborgare som söker uppehållstillstånd på anknytning till en familjemedlem i Sverige. Anledningen till detta är att det finns en risk kopplat till att skaffa identitetshandlingar hos myndigheter i Eritrea. Det är i dessa fall Migrationsverket kan använda sig av bevislättnad.

Bevislättnad betyder att personer som söker återförening med familjemedlem inte behöver styrka sin identitet. Personen ska enbart göra sin identitet sannolik istället. Familjebanden ska då styrkas med hjälp av dna-analys.

Jag hoppas att du fått svar på min fråga, annars är du varmt välkommen att ställa en ny!

Med vänlig hälsning,

Ajla VelicRådgivare