Bevisbörda och beviskrav vid felparkering

Hej Bevisbörda vi P-bot. Fick en P-bot när jag stannade vid en bensinmack där p-skiva krävdes. På boten står att jag var parkerad mellan klockslagen 15.23 till 15.32 vilket är fel. 15.23 befann jag mig på en helt annan plats, jag överklagade detta eftersom klockslagen ej stämmer. Nu har jag fått svar från P-bolaget där de anser att jag ska uppvisa något sorts bevis för att jag var på annan plats. Kan detta vara riktigt, är det inte P-bolaget som har bevisbördan att visa att jag var parkerad på platsen 15.23?

Lawline svarar

Hej!

Bevisbördan för att du parkerat i strid med gällande villkor på parkeringsplatsen ligger på den kommun eller markägare för vars räkning parkeringsanmärkningen har utfärdats (se Högsta domstolens rättsfall NJA 2013 s 711 punkt 7).

Kommunen eller markägaren måste således styrka att din bil stod parkerad på parkeringsplatsen vid den aktuella tidpunkten i strid med villkoren (ingen p-skiva) för att en framtida domstol ska anse att du är betalningsansvarig för felparkeringsavgiften  (för beviskravet, se NJA 1993 s 764).

Vad en parkeringsvakt antecknat i samband med att parkeringsanmärkning har meddelats ska tillmätas ett starkt bevisvärde (NJA 2013 s 711 punkt 7). Om du skulle bestrida felparkeringsavgiften kan således domstolen finna att motparten bevisat att du parkerat bilen i strid med parkeringsvillkoren enbart på grundval av anteckningen parkeringsvakten gjort i samband med att felparkeringsavgiften noterades. En invändning från din sida i form av ett påstående om att felparkering inte skett är inte tillräckligt för att betalningsansvar ska undanröjas (se NJA 2001 s 889).

Förutsatt att den som utfärdade felparkeringsavgiften antecknat att du saknade p-skiva, kan således en framtida domstol anse att detta är nog för ett bifall av betalningskravet mot dig. Det krävs troligen bevis i form av fotografering eller något liknande från din sida för att vinna framgång i en sådan tvist om felparkeringsavgift (jfr med bevisvärderingen av Högsta domstolen i NJA 2013 s 711).

NJA 2013 s 711 hittar du https://lagen.nu/dom/nja/2013s711.

NJA 1993 s 764 hittar du https://lagen.nu/dom/nja/1993s764.

NJA 2001 s. 889 hittar du https://lagen.nu/dom/nja/2001s889.

Återkom gärna om du har fler frågor!

Med vänlig hälsning,

Olle AnderssonRådgivare