Bevisbörda efter sexmånadersperioden passerat

Hej !

Jag köpte en Apple Ipad Air för 2,5 år sedan. För några veckor sedan slutade den plötsligt att ladda. Jag har reklamerat produkten och fått avslag eftersom varan är äldre än 6 månader så är bevisbördan hos mig och butiken anser inte att jag kunnat bevisa att felet fanns där redan vid avlämnandet. Jag har använt varan väldigt normalt och haft den i ett skydd. Den har inga inre eller yttre skador som visar på vanvård från min sida, någon fråga om vattenskada är det inte heller. Den här produkten har det högsta priset bland ritplattor, bör man inte förvänta sig då att den ska fungera iallafall minst tills reklamationstiden har gått ut ? Hur ska jag kunna bevisa att felet fanns där? Finns det någon lag som säger att en vara ska fungera en viss tid?

Mvh.Nader

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först vill jag beklaga att din iPad inte längre går att använda som det var tänkt.

Bevisbördan för att fel har förelegat vid leverans av en vara skiftas mycket riktigt från säljaren till köparen efter att sex månader från leveransen passerat. Om inget utökat skydd (såsom garanti eller liknande) avtalats om, gäller som huvudregel en treårsperiod för reklamationstiden, om det inte är oskäligt med hänsyn till varans beskaffenhet. En iPad får anses vara av sådan sort att den bör hålla längre än så, och den ordinarie reklamationstiden om tre år gäller således. Utöver detta finns ingen generell lag om hur länge en vara ska fungera.

Att du har bevisbördan betyder inte att du behöver kunna bevisa vart iPaden befunnit sig varje dag eller att den legat i sitt skydd hela tiden. Det du behöver kunna göra är att göra det sannolikt att anledningen att den slutat ladda inte är för att du exempelvis tappat den (vilket då skulle synas genom märken på den eller på skyddet), haft den nära något fuktigt utrymme eller på annat sätt vanvårdat den.

Om du vill kan du vända dig till Konsumentombudsmannen i din kommun för att få hjälp med vad du kan använda som bevis eller hur du kan tänka när och om du kontaktar företaget igen.

För att du skulle kunna vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) krävs att det belopp det skulle kosta att åtgärda felet, eller som du vill få tillbaka, måste överstiga 500:-. En giltig sådan prisvärdering skulle exempelvis vara om du frågade företaget hur mycket de värderar reparationen till, alternativt går till någon annan kedja och ber om ett skriftligt förslag.

Hoppas du fått lite mer klarhet i ämnet. Jag önskar dig lycka till!

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare