Betänketid vid skilsmässa med barn från tidigare förhållanden

Hej.

Jag och min fru ska skilja oss, vi har inga gemensamma barn men vi har båda barn sedan tidigare förhållanden.

Vi har båda gemensam vårdnad med våra respektive ex och barnen är under 16 år, behöver vi ändå betänketid för skilsmässan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i Äktenskapsbalken (ÄktB). Eftersom inget annat framgår förutsätter jag att du och din fru har bott tillsammans och alltså inte levt i olika bostäder.

Betänketiden beror på om något av barnen varaktigt bor med er

Om skilsmässan ska föregås av en betänketid beror på ifall din eller din frus barn varaktigt har bott tillsammans med er. Det har ingen betydelse att barnen inte är era gemensamma. Om inget av barnet varaktigt har bott hos er, behövs ingen betänketid. Om någon av dem däremot gör det, kommer skilsmässan inte att kunna gå igenom utan en betänketid (5 kap 1 § ÄktB).

Om barnen bor mestadels hos sina andra föräldrar och endast är hos under någon helg då och då, kommer tingsrätten med största sannolikhet inte att kräva någon betänketid. Om barnen däremot bor ungefär lika mycket hos er som hos sina andra föräldrar, krävs en betänketid.

Betänketid krävs också, oavsett var barnen bor, om endast en av er vill skiljas (5 kap 2 § ÄktB).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Lovisa LindgrenRådgivare