Betänketid

Om man har ansökt om skilsmässa med betänketid, kan man under betänketiden ångra sig och begära att få en dom utan betänketid, om man uppfyller kraven för att få dom utan betänketid?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår frågan på så sätt att du ångrat att du begärt betänketid.

Betänketiden löper minst under 6 månader, enligt 5:3 äktenskapsbalken. Efter det att minst 6 månader löpt, kan du framställa ett yrkande om att du vill fullfölja med skilsmässan och då få dom på äktenskapsskillnad. Ett sådant yrkande ska framställas senast 1 år från betänketidens början, annars förfaller frågan om äktenskapsskillnad.

Om bara en av makarna vill skiljas, har den maken rätt till äktenskapsskillnad endast efter betänketid, enligt 5:2 äktenskapsbalken.

Hoppas du fick svar på din fråga! Återkom gärna om du har fler funderingar!

Ninorta AntarRådgivare