FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/05/2020

Betalt på röda dagar?

Jag har deltidsanställning och har tisdag-torsdag som arbetsdagar. jag arbetade dock inte på kristi himmelsfärdsdag då det var en helgdag. Har jag rätt till betalning denna dag?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huruvida man som arbetstagare har rätt att få betalt på röda dagar då man inte arbetat kan bero på omständigheter såsom vad man har för anställningsform samt vad som gäller enligt avtal och eventuellt kollektivavtal.

Om man som arbetstagare är månadsavlönad är det absolut vanligast att månadslönen är densamma varje månad, oavsett förekomst av eventuella röda dagar. I vissa branscher kan dock månadslönen komma att hanteras något olika när det gäller röda dagar, i sådant fall ska det framgå av eventuellt kollektivavtal. I förekommande fall kan hanteringen av röda dagar även framgå av anställningsavtalet. Huvudregeln är dock att månadslönen intepåverkas av förekomsten av röda dagar. Månadslönen ska nämligen vara baserad på ens arbetstidsmått, är man deltidsanställd på, exempelvis, 50 % ska man alltså få lön efter det. Om man däremot är timavlönad är huvudregeln att man bara får betalt för de timmar man faktiskt arbetar. Många kollektivavtal och anställningsavtal innehåller dock bestämmelser om helglön för timanställda. Därför kan detta alltså variera beroende på vad som anges i anställningsavtalet och eventuellt kollektivavtal.

Svaret blir alltså att det beror på vad som gäller kring hantering av röda dagar enligt anställningsavtalet och eventuellt kollektivavtal.

Hoppas att detta svar kan vara till någon hjälp och hör gärna av dig i gen om du har fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Amanda KeithRådgivare