Betalningsskyldigheter hos dödsbo

Hej!

Min bror gick bort för 6 månader sen. Han bodde i ett hus med sin sambo och han hade ett barn från ett tidigare äktenskap. Tanken är att sambon ska bo kvar i huset och ha kvar deras gemensamma hus. Nu kräver hon att dottern ska vara med och betala renoveringar på huset ex byta takpannor och en ny värmepump. Sambon säger även dottern är skyldig att betala skatt och försäkring på bilen tills dess att bodelning är gjord. Sambon brukar bilen för tillfället. Kan hon kräva allt detta?

Mvh Maria

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar om din brorsdotter är skyldig att vara med och betala renoveringar på hennes pappas och hans sambos hus efter att han har gått bort, samt om hon är skyldig att betala skatt och försäkring på en bil.

När jag läser din fråga så vet jag inget om dotterns ålder eller liknande men jag tolkar det som att det endast är sambon som ska bo kvar i huset och att dottern bor någon annanstans.

Nu när din bror har avlidit så tolkar jag det som att en bodelning skett/håller på att ske mellan sambon och din brors dödsbo, vilket innebär att deras gemensamma hem och deras gemensamma bohag, möbler och dylikt, som är införskaffat för gemensam användning ska delas lika på. (8 § sambolagen) När den delningen har skett så är det som återstår av din brors dödsbo hans arv, som då ska gå till hans dotter. (2 kap. 1 § ärvdabalken)

Efter bouppteckningen har varken sambon eller dottern några betalningsskyldigheter gentemot varandra, utan de har fått ut egendom som de själva äger och svarar för ensamt.

Det innebär alltså att sambon inte kan kräva att dottern ska betala någon renovering på huset då huset har blivit/ska bli sambons egendom. Det finns ingen lagreglering som stödjer att man kan kräva dottern på det då hon inte äger huset.

Gällande bilen så beror det på vem som äger den. Då inget annat framgår i frågan så tolkar jag det som att det var din brors och att det är därför det är oklart vem som ska betala för den. Innan en bouppteckning sker så tillhör bilen din brors dödsbo. Ett dödsbo utgör en avliden persons alla tillgångar och skulder. Det innebär att om bilen var hans, så tillhör den nu hans dödsbo, och det gör också hans skulder på den. Skulderna, i det här fallet försäkring och skatt på bilen, ska betalas av från dödsboet innan en bouppteckning görs. Då din brors dödsbo tillfaller hans dotter så kan det ses som att hon ska betala för den, vilket hon egentligen inte gör. Utan alla skulder som finns på egendom i dödsboet ska dras av innan man fördelar ut egendom från det. När pengar till skulder har dragits av från dödsboet så tillfaller det som återstår arvingarna, i det här fallet hans dotter.

Om det är så att bilen efter bouppteckning och bodelning ska tillfalla sambon så blir hon ägare av bilen efter det, och det är först då hon är skyldig att betala de skulder som åligger ägaren av den.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Frida GustafssonRådgivare