Betalningsskyldighet när en faktura ej preskiberat

Hej!

Vi är en verksamhet som har fått en faktura på 13500. Denna faktura kommer från en kvalitetsansvarig som utförde ett bygglovskontroll 2011-2012.

Fakturan är alltså nästan 7 år gammal och då undrar vi hur långt efter nån kan fakturera.

Tjänsten han utförde tillhörde ägaren innan oss så när vi tog över följde inte denna avgift med.

Vi utför ett nytt bygglov idag och därmed återtog kontakten med samma kvalitetsansvarige som utförde första jobbet och som nu vill ha betslat för det gamla uppdraget.

Hur kan vi lösa detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som näringsidkare kan du krävas på betalning i tio år

En faktura är en fordring på betalning och omfattas av preskriptionslagen (1981:130) (PreskL). Att en faktura har preskriberat innebär att borgenären förlorar rätten att kräva betalning av fakturan (8 § PreskL). Då det framgår att ni är en verksamhet och då det är rimligt att anta att kontrollen utfördes av en näringsidkare så är preskriptionstiden 10 år (2 § PreskL). Då det endast har gått 7 år och därmed inte överstigit bortre gränsen av preskriptionstiden så har borgenären fortfarande rätt att kräva betalning av fakturan och ni är skyldiga att betala.

Vid varje faktura eller påminnelse räknas tio nya år

Även om preskriptionstiden är på tio år så innebär det inte att du kan vänta med betalningen i tio år så att du slipper betala. Varje gång borgenären kräver dig på betalning, genom att exempelvis skicka faktura eller påminner dig om faktura, så börjar en ny tid på tio år (5-6 § PreskL).

Viktigt att veta

Vad som är viktigt att veta, utöver att betalningen fortfarande gäller, är att du kan behöva betala förseningsavgifter och ränta på din skuld om du inte betalar fakturorna i tid. Jag rekommenderar dig därför att betala dina fakturor så snart som möjligt för att undvika extra kostnader.

Med vänliga hälsningar,

Ninab YousifRådgivare