FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt14/05/2015

Betalningsskyldig för försäljningsförluster som uppkommer efter bodelning

Hej.

Undrar vad som gäller när vi har skilt oss och jag flyttar. Maken ska försöka bo kvar, men om han måste sälja med förlust, åker jag också på att betala? Maken står själv för huset och vi har inget skrivet mellan oss.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Efter att bodelningen är klar kommer du inte behöva ha något mer med fastigheten att göra eftersom du via bodelningen ”säljer” din del av bostaden. Detta är egentligen inte vad som sker men det kan underlätta att se på situationen på det viset. Detta innebär att om din före detta make säljer bostaden (efter bodelningen) med vinst kommer du inte kunna ta del av denna vinst, anspråket på bostaden försvann i och med att bodelningen avslutades. Detta innebär också att om din make säljer bostaden med förlust kommer han/hon såldes inte kunna kräva dig på pengar för denna förlust.

Det är med andra ord nödvändigt att i och med bodelningen se hur mycket bostaden ska värderas till. Om ni har kommit överens om ett värde på bostaden så kan du redan där se om värdet kommer att innebära en förlust eller vinst i förhållande till vilket pris bostaden införskaffades för. Innan bodelningen är klar är det denna vinst/förlust som du kommer att få ta del av.

Men som sagt, när bodelningen är avslutad så anses du ha ”sålt” din andel och kan såldes inte kräva anspråk på eventuell vinst samt inte bli skyldig att betala pengar för eventuella försäljningsförluster.

Hoppas att detta var svar på din fråga! Om inte, så är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline.

Vänligen,

Jessica KnechtRådgivare