FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag12/08/2024

Betalningsansvar

Hej! Jag är en influencer inom ekonomi och investeringar och skriver på bloggar och sociala medier, med framtida intäkter från prenumerationstjänster, affiliate marketing etc. Jag har nyligen startat ett aktiebolag som jag ämnar driva verksamheten inom.

Min fråga: Kan jag som ägare och aktiv i bolaget eller någon styrelseledamot i bolaget bli personligt betalningsansvariga vid en eventuell stämning mot bolaget? Gör det någon skillnad om jag är formellt anställd av mitt bolag eller inte? Tack för svar!

Lawline svarar

Hej, Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågeställning

Jag tolkar det som att du undrar om någon med ankntyning till aktiebolaget kan bli personligt betalningsansvariga vid en eventuell tvist.

Vem är betalningsansvarig?

Huvudregeln som råder är att aktieägarna inte har ett personligt betalningsansvar för bolagets skulder, se 1 kap. 3 § ABL. Om en styrelseledamot eller VD agerat redligt så är inte heller denne ansvarig för bolagets förpliktelser.

Undantag

I vissa fall kan dock företrädarna bli personligt ansvariga. Emellertid kan både styrelseledamot, VD, och aktieägare bli personligt betalningsansvariga om de inte agerar i enlighet med lagen, se 1 kap 3 § 2 st. samt, 25 kap. 18 och 19 §§ aktiebolagslagen. Ett sådant exempel är att en av dessa kan hållas personligt ansvarig om de inte upprättar en kontrollbalansräkning när det finns anledning att misstänka att bolagets egna kapital understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet. Ett annat sådant undantag är om person bakom bolget med uppsåt eller grov oaktsamhet underlåtit att betala skatteskuld eller avgift, då kan kan en företrädare för en juridisk person (styrelseledamot för aktiebolag exempelvis) bli betalningsansvarig  (59 kap. 13 § skatteförfarandelagen). I detta sammanhang finns det ingen betydelse huruvida du är anställd av aktiebolaget eller inte.

Avslutningsvis bär endast bolaget det ekonomiska ansvaret såvida inte annat är stadgat i lag. Med andra ord om inget enligt lag felaktigt förfarande har förekommit så har du inget att oroa dig för.

Hoppas detta besvarade din fråga annars är du välkommen åter!

Mvh,

Melina PapadopoulosRådgivare