Betalning av p-bot vid bestridande

Jag har fått en parkeringsbot som jag överklagar. Kan kommunen ända kräva att jag ska betala in boten i förväg innan jag fått besked om mitt överklagande.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är Polismyndigheten som hanterar bestridanden och överklaganden av parkeringsböter, och det är transportstyrelsen som hanterar kravet på betalning och återbetalning av boten, alltså inte kommunen. Om du väljer att bestrida din parkeringsanmärkning kommer alltså Polismyndigheten att handlägga ditt ärende och besluta om parkeringsanmärkningen är korrekt utfärdad eller inte. Tills detta är avgjort bör du betala parkeringsanmärkningen eftersom du annars kommer att få betalningspåminnelser från Transportstyrelsen. Om anmärkningen är felaktigt utfärdad kommer du att få tillbaka det inbetalade beloppet från Transportstyrelsen.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare