Betala påminnelseavgift trots betald faktura

Hej! Jag betalade en faktura i veckan som var lite sen, två dagar efter fick jag hem en faktura med påminnelseavgift. Jag har redan betalat med ett annat OCR-nummer etc. Måste jag betala påminnelseavgiften i det här läget?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du är skyldig att betala påminnelseavgiften eller inte, beror på när fordringsägaren mottog din betalning. Med fordringsägaren avses alltså företaget som du betalade till. Vanligtvis gäller att betalningen ska vara fordringsägaren tillhanda, det vill säga synlig på mottagarens konto, senast på fakturans förfallodag. Det handlar med andra ord inte om att betalningen ska genomföras på förfallodagen, utan den ska redan ha nått mottagaren och vara denne tillhanda.

Du behöver givetvis inte betala kapitalbeloppet än en gång, det vill säga det beloppet som fakturan var på. Är det dock så att din betalning nådde fordringsägaren för sent, efter förfallodagen, kan du tvingas betala påminnelseavgiften trots att du gjorde betalningen innan påminnelsefakturan nått dig.

Jag rekommenderar dig att höra av dig till företaget som skickade påminnelsefakturan och stämma av om de möjligtvis redan mottagit din betalning, och om påminnelseavgiften i så fall ska styrkas. Eftersom det oftast tar ca 2–3 bankdagar innan betalningar registreras på mottagarens konto, händer det att påminnelsebrev och liknande går om eventuella betalningar. Därför är det bäst att du hör av dig och dubbelkollar med fordringsägaren.

Skulle du behöva betala påminnelseavgiften är det alltså enbart den avgiften du ska betala som en separat betalning och inte hela påminnelsefakturan, eftersom du redan gjort betalning på kapitalbeloppet.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

David EkenbergRådgivare