Betala för bostad efter begärd skilsmässa?

Hej! Jag är gift och bor med min man i ett hus där han äger en större del av huset en vad jag gör. Typ 30 -70 %. Vi delar dock jämt på lånet. Jag vill skiljas men han hotar med att jag måste betala för hälften av kostnaderna om jag flyttar. Jag har absolut inte den möjligheten och undrar om han har rätt att kräva det? Känns att jag aldrig kommer komma härifrån om det är så och han vet att jag inte har den möjligheten. Vi har 2 barn om det spelar in? Tacksam för svar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad som gäller efter ansökan om skilsmässa.

Regler kring bodelning efter skilsmässoansökan

Om du är ägare av en bostad och har ett lån på bostaden så måste du betala för detta. Vid en skilsmässa kan dock bodelning begäras och då ska alla egendomar som sambor eller gifta har delas upp. När bodelning sker i samband med tidigare giftemål kommer all egendom delas lika. Även om det tidigare varit så att man i äktenskapet betalat olika mycket för fastighet eller egendom kommer ändå alla egendomar delas på vid bodelning.

När du vill skiljas gör du en skilsmässoansökan till tingsrätten (se länk nedan). Om du har barn under 16 år som bor hemma eller om bara en av makarna vill skiljas finns det viss betänketid innan skilsmässan faktiskt kan ske. Under betänketiden finns det dock inget hinder från att flytta ut. Du kan även under betänktetiden kräva att bodelning sker genast efter att ansökan om skilsmässa tagits emot av tingsrätten (9 kap. 4 § Äktenskapsbalken).

Hur detta tillämpas i ditt fall

Det finns alltså ingen risk för att du kommer behöva betala för några som helst kostnader för bostaden efter skilsmässa. Alla era egendomar kommer delas på hälften så länge ni inte signerat något äktenskapsförord innan äktenskapet. Att ni har gemensamma barn innebär att det kommer krävas 6 månader innan skilsmässan kan fullföljas men under tiden för detta kan ändå en bodelning ske. För mer information kan du se domstolens hemsida där du även kan ansöka om skilsmässa:

https://www.domstol.se/amnen/familj/skilsmassa-och-bodelning/skilsmassa/att-skilja-sig/

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har några ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Jacob ÅbergRådgivare