Bestridande av kontrollavgift för felparkering

Jag har fått P-böter trots att jag hade betalat P-avgift och lagt biljetten i framrutan. Formuleringen på kontrollavgiften är "Parkeringsbiljett saknas/ej synlig" Jag har en Citroen xsara Picasso med en mycket lång framruta och även fast sidoruta framför bildörren. Jag lade biljetten ungefär halvvägs fram till rutans framkant. Biljetten är väl synlig både genom sidorutan framför bildörren och genom framrutan. Jag har bestridit kontrollavgiften. Parkeringsbolaget godtar inte min förklaring utan hävdar att den inte var synlig. Är det möjligt för mig att vinna i Tingsrätten?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

I grunden är det här naturligtvis en bevisfråga. Du framför i och för sig en ganska god förklaring till att parkeringsvakten har missat din biljett, och naturligtvis skall du inte betala någon kontrollavgift om du är oskyldig.

Om du har kvar biljetten kan detta naturligtvis vara ett bevis för ditt påstående om detta skulle gå till tingsrätt, vilket även din förklaring till att den inte synts kan vara. Mot detta står parkeringsvaktens påstående. Om det görs gällande från parkeringsbolaget att biljetten inte syntes, är det naturligtvis svårt att motbevisa detta, men det är inte lätt att veta hur tingsrätten skulle bedöma bevisningen. Dock har det i rättsfallet NJA 2013 s. 711 uttalats av Högsta domstolen att parkeringsvaktens iakttagelser skall tillmätas ett starkt bevisvärde, så det lutar tyvärr emot att det i detta fall inte går att motbevisa detta.

Man skulle möjligen även kunna hävda att det vore "uppenbart oskäligt" att ta ut parkeringsavgift, vilket regleras i 10 §, https://lagen.nu/1984:318#P1S1. Det kan nämnas att hovrätten visserligen vid ett tillfälle (i rättsfallet RH 1998:78) inte har bedömt avgiften som oskälig då parkeringsbiljetten legat på golvet i bilen och därmed inte varit fullt synlig. Det skulle dock möjligen kunna vara uppenbart oskäligt att ta ut avgift om du betalat för biljetten och denna av rent slumpmässiga skäl inte synts. Återigen faller det dock tillbaka på en bevisfråga. Därmed är det mycket viktigt exempelvis hur exakta parkeringsvaktens anteckningar och minnen från situationen är. Det är ju fullt möjligt att denne medger sig inte vara säker.

Vad gäller att ta det hela till tingsrätten, är det bra om du kollar upp vad din hemförsäkring eller eventuella andra försäkringar täcker innan det händer. I olyckliga fall är det inte värt det att bestrida en kontrollavgift.

Lycka till, och hoppas att du fick svar på din fråga!

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare