Bestridande av faktura på grund av överlåtelse av betalningsansvar

Hej

Jag vill bestrida en faktura från Telia och behöver hjälp för vad jag har rätt att kräva eller hur jag ska gå tillväga.

Detta gäller bredbandsavtal och i avtalet framgår att månadsavgiften betalas i förskott, men inget annat.

Jag har betalt in månadsavgift för 190415-190714 i maj månad.

190614 registrerades ett överlåtande av vårt bredbandsavtal, som trädde i kraft samma dag, då vi sålde vårt hus.

Redan här har jag betalt inte för en månad mer än datum för överlåtelsen.

I juli får jag en faktura för månadsavgift fram till september. Egentligen ligger jag redan på +409kr för en månadsavgift och när jag skriftligen påpekar att jag inte är betalningsskyldig för kommande period så kräver de att jag ändå betalar och att en justering görs på kommande faktura. Men då avtalet är avslutat finns ingen nästa faktura utan endast deras korrigering.

De menar att jag ska ligga ute med ca 1500 kr för deras felfakturering, vilket för mig känns helt orimligt även om det inte är stora summor. Vad kan jag kräva av dem för att hantera detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör betalning av faktura och vad du har rätt att kräva och hänför sig därför till vad som kallas fordringsrätt. Detta regleras av 3 kap. skuldebrevslagen (analogt tillämplig) och allmänna fordringsrättsliga principer.

Jag tolkar din beskrivning av händelseförloppet som att du betalat 409 kronor (motsvarande en månadsavgift) för perioden 15 april - 14 maj, ytterligare 409 kronor för perioden 15 maj - 14 juni och utöver detta ytterligare en månadsavgift för perioden 15 juni - 14 juli. 14 juni registrerades en överlåtelse av bredbandsavtalet som trädde i kraft samma dag. Jag utgår från att företaget godkänt överlåtelsen av bredbandsavtalet från dig till en ny betalningsskyldig fysisk person och om detta är fallet är du inte längre betalningsskyldig gentemot företaget från den 14 juni och framåt. Om den sista månadsbetalningen enligt ert avtal skulle erläggas efter den 14 juni, har du alltså rätt även att återfå denna enligt principen om condictio indebiti (felaktig utbetalning ska gå åter), eftersom företaget varit underrättat om att du ej längre varit betalningsansvarig vid denna tidpunkt.

Om du med hjälp av exempelvis kontoutdrag eller liknande kan bevisa dina utbetalningar för ovanstående månader samt kan visa på att betalningsansvaret har övergått till en annan fysisk person, ska du alltså inte behöva betala företaget mer och kan därmed bestrida fakturan.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Jonna AnderbergRådgivare