Bestridande av faktura

Hej!

Fick idag ett brev från Ramberg Advokater om ett förlikningsförslag angående fildelning. Ombud åt Crystals Entertainment.

8500kr vill dom ha för att det ska ha laddats hem 10 avsnitt serien Black sails från en Ip adress under mitt namn, har ej Telia längre. Är såklart oskyldig till detta och har haft netflix i flera år där serien dessutom finns.

Det varnas om domstol, kronofogde och polis.

Vad rådet ni mig att göra? Detta gör mig lite stressad även om mest irreterad.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestrida en faktura

Det du kan göra är att du bestrider fakturan, vilket i korthet innebär att du inte betalar den och meddelar den som kräver dig på pengar om det. Konsumentverket beskriver på ett bra sätt hur man bestrider en faktura och vad du bör tänka på. Bland det konsumentverket nämner bör lyftas fram att du ska kontakta advokatfirman och bestrida fakturan i sin helhet skriftligen, och att du behåller en kopia på bestridandet. Det som nu kan hända ifall du bestrider fakturan är att advokatfirman kan gå vidare med kravet till ett inkassobolag som i sin tur kan kräva dig på pengarna igen. I sådant läge ska du återigen skriftligen bestrida fakturan. Du ska även bestrida skriftligen ifall inkassobolaget skulle gå vidare med kravet till kronofogden, 31 och 32 §§ lagen om betalningsföreläggande och handräckning.

En eventuell rättegång

Skulle det gå till domstol så ligger bevisbördan på motparten, det är således advokatfirman som måste visa att du faktiskt laddat ner filmen. Ett EU-avgörande från 2016 slår fast att personer med öppna nätverk, dvs. ej lösenordsskyddade nätverk, inte kan hållas ansvariga för att de använts till fildelning. Fallet gällde en näringsidkare men detsamma bör gälla privatpersoner.

Råd

Min personliga åsikt är att du bör bestrida fakturan eftersom att du själv säger att du ej har laddat ned någon film. Men jag råder dig starkt till att du kontaktar någon av våra duktiga jurister på Lawline för att få ytterligare och mer djupgående hjälp med detta. Lawline har även telefonrådgivning där du snabbt kan få återkoppling i ämnet.

För att komma i kontakt med en av våra jurister kan du antingen ringa eller mejla oss.

Telefonnummer: 08-533 300 04

Öppettider: måndag–fredag kl. 10.00–16.00

E-post: info@lawline.se

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Alvaro CastroRådgivare