Bestridanade av Parkeringsbot

Hej! Fick p-böte nyligen. Parkerade min privat Volvo s60 på en av p-platserna avsedda för lastbilar (över 3,5 ton), själv klart betalade avgiften. Gick upp till mina vänner och fick höra att där får jag inte stå. Gick ner för att flytta på bilen och träffade p-vakt, som skrev ut böte. Bad henne att annulera den och förklarade att jag stod där i 3 min och kom för att flytta på bilen , men hon vägrade. Undrar om det är möjligt att överklaga. P-platserna för lastbilar är närmaste porten och man ibland tvungen att stå där om man har väskor el nåt annat att lasta av. MVH//Aleksandra

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det du kan göra i detta fall är att du bestrider fakturan, dvs P-boten. Detta bör ske skriftligt och för att ha möjlighet att vinna framgång ska du också motivera varför du gör det. Om parkeringsbolaget vidhåller betalningskrav mot dig ska du bestrida även detta för att inte exempelvis inkassobolag o dyl har rätt att kräva dig på betalning i ett senare skede.

Huruvida omständigheterna talar för att du vinner framgång med din talan i en eventuell tvist är svårt att bedöma med omständigheterna som har givits. Däremot har du alltid rätt att bestrida fakturan som parkeringsbolaget har utfärdat till dig.

mvh

Lawline RådgivareRådgivare