Bestrida ogiltig faktura?

Hej,

Jag har fått ett krav från eurofinans på en faktura som jag aldrig sett från en firma som påstår att jag beställt material. Inte original faktura utan en som firman har skrivit själva.

Det finns inget avtal eller beställning från mig om detta. Hur kan jag bestrida detta på bästa sätt.

Tack!

Mvh

Peter Lennström

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har fått krav på betalning av faktura av ett företag som du inte har avtalat eller beställt något ifrån. Du undrar nu hur du kan bestrida detta på bästa sätt.

Ibland händer det, olyckligtvis, att företag skickar ut felaktiga fakturor. Som konsument bör du då kontakta företaget omgående och skriftliga bestrida fakturan. Det kan även vara lämpligt att spara en kopia av bestridandet. Du kan bestrida både via brev och mail.

Mall för att bestrida faktura kan hittas här.

Även om du har bestridit en faktura kan företaget lämna över kravet till ett inkassoföretag. Då får du ett nytt betalningskrav, denna gång från inkassoföretaget. Det är viktigt att du bestrider även detta krav skriftligen, med fördel via mejl. Spara kopia även här.

Även om inkassoföretaget kräver dig på pengar är du inte skyldig att betala pengar. Företaget undersöker inte betalning förrän du som konsument bestridit det. Sedan blir det upp till företaget i fråga att bevisa din skuld. Du riskerar inte en betalningsanmärkning bara för att du bestrider ett felaktigt krav från ett inkassoföretag.

Ett annat tips är att du vänder dig till din kommunala konsumentrådgivare, om det finns en sådan i kommun. Där kan du få vidare kostnadsfri rådgivning.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Linnéa CarnrotRådgivare