Bestrida faktura eller betala under protest

Hej

Vad bör en göra om han/hon har betalt en faktura och företag skickar en till faktura trots att betalt redan. Dessutom meddela dig om inte faktura blir betald så kommer företag dra pengar från ditt bank varje månad för betala pengarna.

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkter
Jag kommer försöka reda ut hur du kan gå tillväga för att bestrida fakturan som företaget har skickat.

Kontakta företaget
Det framgår inte från din fråga om du kontaktat företaget, men om du inte har det är detta första steget. Börja med att kontakta företaget skriftligen, t.ex. via mail, och förklara vad som har hänt. Det kan vara ett misstag från företagets håll.

Om inte detta fungerar har man valet att antingen betala, bestrida fakturan eller att betala under protest.

Bestrida fakturan
Att bestrida en faktura innebär att du meddelar företaget om att du inte kommer att betala då du protesterar. Viktigt att ha med är personnummer, vilken faktura det gäller och hur stor del av fakturan du bestrider. Skriv också varför du bestrider fakturan, alltså att du redan har betalat.

Du måste även här kontakta företaget skriftligen så att man kan bevisa att du har bestridit fakturan och inte bara struntat i att betala den. Om du skriver ett brev är ett tips att skicka det som rekommenderat brev, och att fota eller kopiera brevet. Om du skickar med fakturan, vilket du inte behöver, är det viktigt att du behåller originalet själv och skickar en kopia.

Vad händer sen?
Efter bestridandet kan du vänta och se hur företaget reagerar. Om företaget inte skickar några fler krav behöver du inte göra något.

Dock är det viktigt att veta att om det skulle gå vidare till tvistlösningsnämnd eller domstol och det skulle vara så att man bestridit en faktura utan grund kan man behöva betala dröjsmålsränta, inkassokostnader och andra kostnader till företaget.

Betala under protest
Att betala under protest är som det låter, du betalar företaget den summa de kräver men man meddelar också att man tycker att fakturan är felaktig. Man kan få ärendet prövat i efterhand och på så sätt få tillbaka sina pengar om man har rätt till det. Detta är det bästa alternativet om du känner dig osäker på om du verkligen kan bestrida kravet. Då du betalar kan man inte bli tvungen att betala påminnelseavgifter eller dröjsmålsränta eller att företaget skall vända sig till Kronofogden. Dock är det du som behöver vara drivande i efterhand för att få tillbaka dina pengar.

Skriftligt meddelande
Det är samma princip här kring meddelandet som när man bestrider fakturan, det viktigaste är att meddelandet är skriftligt och sparat så man kan bevisa att man skickat det. Här meddelar du företaget att du kommer betala men att det sker under process.

Prövning av ärendet
Om du vill få ärendet prövat efter att du betalat under protest får du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, de kommer bedöma om du har rätt att få tillbaka summan som betalades under protest eller inte. Det kostar inget att få ärendet prövat hos ARN.

Sammanfattning
Du kan alltså välja att antingen betala fakturan under protest eller att bestrida fakturan, dessa alternativen har olika fördelar och nackdelar. Det viktigaste i dessa fallen är att vara en aktiv motpart mot företaget, med det menar jag att du inte bara "struntar" i att göra något för att det är felaktigt utan agerar.

Om du vill läsa mer om vad som händer om du skulle få påminnelser eller inkassokrav från företaget, eller om företaget vänder sig till kronofogden, rekommenderar jag starkt denna hemsidan: www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/bestrida-felaktig-faktura

Hoppas detta besvarar din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Filippa Nielsen NorelindRådgivare