Bestriande av kontrollavgift

Hej! Jag har bestridit en kontrollavgift från ett parkeringsbolag. De har verkligen gjort fel när ´min bil stod på 2-3 min där det var parkeringsförbud. Jag fick aldrig någon parkeringsbot på framrutan och fick bara hjälp med att lasta en tung väska av chauffören som körde min bil. Väskan hade också gått sönder. Parkeringsbolaget skriver nu att det ända jag kan göra är att gå till Tingsrätten. Hur mycket kommer det att kosta för mig? Gäller hemförsäkringen?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Om du vill bestrida en kontrollavgift ska du inte betala fakturan. Du bör bestrida skriftligen och bifoga samtliga dokument och omständigheter för din talan. Om markägaren (eller parkeringsbolaget i dess ställe) ändå, som tycks vara fallet, håller kvar sitt krav på betalning är det klokt att åter igen bestrida betalningsskyldigheten, detta för att minimiera riskerna att inkassobolag eller dyl. inblandas (något som du i ett senare skede kan bli tvungen att betala för).

Det är då markägaren (eller bolaget) som skall väcka talan hos tingsrätten. Den parten som förlorar målet kan bli tvungen att betala vissa omkostnader i samband med tvisten. Kostnaderna utgår från ansökningsavgiften till tingsrätten (450kr) men även andra rättegångskostnader kan bli aktuella. Denna typ av mål är dock att anse som ett mål om mindre värden, varför möjligheten att få rättegångskostnader täckta av motparten är begränsade.Bland annat gäller att högst en timmes juridisk rådgivning kan bli täckt av motparten. Sammantaget uppskattar jag att kostnaderna, under alla förhållanden, skulle understiga femsiffriga belopp.

Huruvida din hemförsäkring täcker rättegångskostander vid denna typ av mål vet jag inte. Kontrollera ditt försäkringsavtal genom att läsa eller att ringa till ditt bolag.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare