FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt24/04/2019

bestämma pris vid försäljning av fastighet

Min mor ger mig och min syster sin fastighet i gåva. Min syster ska lösa ut mig. Husets marknadsvärde är 1150000kr. Finns inga lån på det.Hur mycket ska min syster lösa ut mig med. Får vi en latent skatteskuld.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valde Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur mycket din syster ska erlägga i betalning för att lösa ut dig.

Det är upp till dig hur mycket du vill sälja din andel i fastigheten för. Du kan bestämma om du vill sälja det för marknadsvärdet eller om du vill ge det som en gåva.

Såklart måste du betala skatt på försäljningen av din andel. Dock så behöver man inte betala skatt om du ger fastigheten som en gåva, 8:2 IL.

Det finns en speciell funktion med gåvor gällande fastigheter. Om du väljer att sälja fastigheten för ett pris som är lägre än taxeringsvärdet (vilket är 75% av marknadsvärdet), så ser man hela övergången som en gåva. Det betyder att du inte behöver skatta köpeskillingen du får om priset är lägre än taxeringsvärdet på fastigheten.

Som sammanfattning så får du alltså välja priset som din syster ska lösa ut dig med själv, men är det lägre än taxeringsvärdet behöver du inte skatta på försäljningen

Hoppas det besvarade din fråga!

Jakob WestlingRådgivare