Besök under process om anknytning

Hej!

Jag och min make är gifta men min make är inte svensk medborgare. Då vi har skickat iväg ansökan undrar vi nu om han får besöka mig under tiden ansökan behandlas hos migrationsverket. Jag har försökt att få fram information om inresa under Utlänningslagen men finner ingenting om att min make får eller inte får komma på besök till mig under tiden vår ansökan bearbetas.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga avser uppehållstillstånd på grund av anknytning, till dig som maka. Detta regleras i 5 kap. 3 § utlänningslagen.

I 5 kap. 18 § utlänningslagen framgår det där att sökande skall ansökt om och beviljats ett sådant tillstånd, uppehållstillstånd på grund av anknytning, före inresa i landet (Sverige). Med detta menas att när man väl ansökt om uppehållstillstånd på grund av anknytning får man inte längre befinna sig i Sverige under processen, inte heller för besök.

Alltså betyder detta tyvärr att din make inte lagligen får resa in till Sverige under processen av er ansökan. Inte förrän han beviljats tillståndet och med det tillståndet lagligen får resa in till Sverige.

Kommentera gärna nedan om du har fler frågor kring detta! Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Bassima DemirRådgivare