Beslut bland dödsbodelägare

Hej, Min far avled för en tid sedan. Bouppteckning är gjord och inskickad. När vi sedan skulle göra arvskifte hamnade jag och mina två andra systrar i tvist. Vi är alla tre bröstarvingar och vi har en mamma som varit gift med far. Bodelningen är klar och gjord av en jurist. Vi är alla överens om summan och skrivit under. Det vi inte är överens om är vilket pris en av fastigheterna skall säljas för. Far ägde två fastigheter. Vi anlitade en mäklare som värderade fastigheten till 2 800 000 (+/- 150 000). Jag lade ett bud på 2 650 000. Detta har min mor, min ena syster och jag godkänt. Vår andra syster tvärvägrar att mötas i pris, hon vill ha 2 800 000 för fastigheten. Jag undrar, kan min syster själv bestämma att priset skall vara 2 800 000 eller gäller majoritetsröstning i detta läget? Jag talade med vår advokat innan jag lade bud på fastigheten och han sa att priset är inom marknadsvärdet och ett godkänt belopp. Kan jag köpa fastigheten för de priset? Ingen av mina systrar vill köpa huset så ensam om att vilja ha det.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Enligt 18:1 ärvdabalken (ÄB) förvaltar dödsbodelägarna gemensamt dödsboet. Det betyder att samtliga dödsbodelägare måste vara överens i alla beslut som rör dödsboet. Om någon dödsbodelägare motsätter sig något kan det därför inte göras, majoritetsbeslut är inte tillräckligt. Om du och dina syskon är dödsbodelägare måste därför samtliga syskon vara överens, och ni kan inte tvinga den syster som motsätter sig att du ska få köpa fastigheten för 2 650 000.

Om din syster motsätter sig priset så måste ni försöka komma överens om ett annat pris. Om det inte går är alternativet att ni alla tillskiftas del i fastigheten i arvskiftet, och sedan kan du begära tvångsförsäljning av fastigheten. Också arvskifte kräver dock samtliga dödsbodelägares godkännande, 23:1 ÄB. Inte heller det kan därför göras utan att din syster är okej med det. Sista utvägen är annars att begära att boutredningsman förordnas, 19:1 ÄB. Boutredningsmannen kan besluta om arvskifte om ni inte är överens, men det är osannolikt att hen skulle gå med på en försäljning av fastigheten mot dödsbodelägares vilja.

Det som ovan beskrivits förutsätter att du och dina syskon, och inte bara er mamma, är dödsbodelägare. Enligt 3:1 ÄB ärver nämligen er mamma allt vid er fars död. Därför blir bara hon dödsbodelägare, och ni blir endast efterarvingar. Att ni ska vara dödsbodelägare förutsätter att er far testamenterat en del av arvet till er. Om så inte är fallet är endast er mamma dödsbodelägare och beslutar ensam om fastighetens försäljning. I så fall är det tillräckligt att du och hon kommer överens om försäljningspris, då det är henne du köper av, och vad dina syster tycker är inget som måste beaktas.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637

Vänliga hälsningar.

Lawline RådgivareRådgivare