Beskyllande granne

Hej!

En av mina grannar håller på att anklaga mina pojkar och även deras kompisar för än det ena och än det andra.

Första gången anklagade han dem för att ha ringt på hans dörr o sedan sprungit iväg. Jag hade inte tillåtit det om det var sant. Men jag hade en annan granne vars son såg vilja det var som gjorde det o det var ingen av mina. Senast idag anklagade han min äldsta som är 18 för att ha sparkat sönder hans postlåda, att de har krossat en annan grannes fönster, eldat på någons tomt, målat dörren hos någon, o tror jag repat bilen för någon. Mina pojkar är inga änglar, men de förstör inte. Smäller smällare, när man inte får bla. O en gång till Halloween när sonen o hans kompisar var ca 10-12 år kastade de ägg när de gjorde trick or treat. De fick sjäkv tvätta bort det.Grannen stoppar tom soneno kompisar mitt på gatan när de kör moped..

Mina killar bor två veckor hos mig o två hos sin pappa 2-300 m bort. Vi har en bra relation när det gäller killarna. O vi tillåter dem inte att bete sig hur som helst. Det har vi aldrig gjort. O kommer aldrig göra. De är snälla killar o jag finns där alltid för dem, både när de är hos sin pappa eller hos mig..

Vi är i strid nu grannen o jag. Han vill vi ska ersätta postlåda min son inte sparkat sönder. Han hotar med att gadda ihop grannarna, ringa polisen o barnavårdsnämnden eller liknande. Nu undrar jag om jag kan anmäla honom för förtal eller ännu falsk tillvitelse. Eller helst bara tala om för honom att jag har rätt o göra det.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det skulle kunna vara så att din granne redan har gjort sig skyldig till något av brotten förtal eller förolämpning i brottsbalkens 5 kap. Vad gäller falsk tillvitelse eller falsk angivelse som återfinns i 15 kap 6-7 §§ blir de aktuella först om grannen faktiskt polisanmäler dina söner, hör av sig till socialnämnden eller liknande. Om grannens påståenden är falska kan han då göra sig skyldig till något av dessa brott.

För att det ska vara fråga om förtal i detta fall krävs att grannens uttalanden om dina söners beteende har spridit sig, det ska vara ägnat att utsätta dig eller dina söner för andras missaktning som det står i lagtexten, 5 kap 1 § 1 st. Om grannen går runt till övriga i området och beskyller dina söner för brottsliga gärningar kan detta mycket väl vara förtal. Det är dock inte förtal om det är försvarligt av grannen att sprida dessa uppgifter och om det är sant eller finns skälig grund för att det är sant, 5 kap 1 § 2 st. Om grannen inte har någon aning om vem som egentligen sparkat sönder postlådan, målat på dörr mm, utan endast beskyller dina söner för det pga tidigare bus, finns ingen skälig grund för att det är sant. Därmed är det förtal att anklaga dem för det inför alla andra grannar.

Det skulle också kunna vara frågan om förolämpning, 5 kap 3 §. Om grannen inte har pratat med någon annan utan bara anklagat dig för att ha söner som beter sig brottsligt är det tal om förolämpning. Så som du beskriver situationen låter det dock som om förtal ligger närmare till hands, eftersom han pratar om att gadda ihop grannarna.

Om du anser att din granne gjort sig skyldig till förtal kan du antingen göra en polisanmälan eller väcka enskilt åtal. Om du gör en polisanmälan kommer polisen utreda om brott har förekommit. Detta görs enklast på Polismyndighetens hemsida. Att väcka enskilt åtal innebär att man skickar in en stämningsansökan till domstolen via deras hemsida. Detta ska göras av målsäganden, alltså den som utsatts för förtal (vilket alltså i första hand är dina söner själva). Förtal är ett sådant brott där i första hand målsäganden och inte någon åklagare väcker åtal, 5 kap 5 §.

Sammanfattningsvis finns det alltså några brott din granne kan ha gjort sig skyldig till eller möjligen kommer göra sig skyldig till. Eftersom det är svårt att veta alla omständigheter går det inte att vara mer specifik än vad jag har varit. Hoppas du ändå fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Henrik ÄrnlövRådgivare