Beräkning av preskriptionstidpunkt för skatteskuld

Hej

Får inte ihop vad som gäller med preskriptionstid för skatteskulder då det hela med 5 år verkar vara luddigt.

Jag har en skatteskuld som överlämnades till KFM 2013. Preskriberas detta årsskiftet 17/18 eller 18/19?

Sett olika svar även här så är lite konfunderad.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du säger preskriberas skattefordringar efter 5 år. Preskriptionstiden räknas från utgången av det kalenderår då den förföll till betalning (3 § lag (1982:188) om preskription av skattefordringar). Det spelar ingen roll när skulden uppstod.

Du ska alltså räkna preskriptionstiden från det att skulden förföll till betalning och eftersom det inte står i din fråga när det var ger jag ett exempel på hur du ska tänka. Om skulden förföll under 2013 preskriberas skulden 2018/2019.

Du kan kontakta Kronofogden för att få reda på om och i så fall hur mycket skulder du har. Då kan du se om dina skatteskulder redan är preskriberade.

Med vänliga hälsningar

Emmy PetterssonRådgivare