FrågaFAMILJERÄTTBodelning19/06/2013

Beräkning av lösenbelopp vid övertagande av bostadsrätt

Min fru skall ta över lånet på vår gemensamma bostadsrätt p.g.a. skilsmässa och lösa ut mig från egendomen. Bostadsrätten köptes för 506000 och är belånad till 100% Värdering via mäklare är 925000. Stämmer denna uträkning? Marknadsvärde - bolånet = 419000 (fiktiv vinst) Latent skatt på vinst 419000*0,22 = 92180 (925000 - 92180 - 506000) = 326820 (det belopp som hon skall lösa ut mig för) Mvh

Lawline svarar

Hej! Det finns ingen lag som reglerar hur en värdering ska gå till. Normalt beräknar man dock lösenbeloppet på det sätt som ni gjort med det undantaget att man också brukar göra avdrag för mäklararvode som skulle utgå vid en försäljning. Om din fru skulle behöva sälja bostadsrätten skulle hon ju få ytterligare kostnader. Storleken på ett mäklararvode varierar beroende på bostadstypen och vilken ort ni bor på. Ett tips kan vara att kontakta lokala mäklarfirmor och se vilka arvoden de tar. Om vi tar det enkla exemplet att mäklararvodet skulle bli 26.820 återstår 326.820-26.820=300.000.

Du skriver att det är en gemensam bostadsrätt och jag antar att det betyder att ni äger hälften var. Din fru ska då alltså endast lösa ut dig avseende din halva av bostaden. Enligt min fiktiva beräkning bör lösenbeloppet då bli 150.000 kronor.

Med vänlig hälsning,

Ronja KleiserRådgivare