Bekant hotar att anmäla för förtal, vad ska man göra?

Hej, en bekant till mig hotade att anmäla mig för förtal för några dagar sedan.

Han hävdar att jag spridit rykten om att han våldtagit mig, vilket aldrig någonsin har hänt och har aldrig hellre nämnts tidigare. Han säger även att både jag och våra gemensamma kompisar vet om detta, men när jag frågar de andra så har de ingen aning om vart han fått allt ifrån.

Jag vet inte hur jag ska reagera eller göra i det här sammanhanget, så jag är väldigt tacksam ifall ni skulle ha något tips.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt lagtexten ska den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning dömas för förtal (5 kap 1 § Brottsbalken).

Du behöver knappast göra något alls. Vi lever i en rättsstat och är det nu så att han anmäler dig får han driva en process i domstol själv (målsägandeåtal) något som kostar mycket pengar och tid. Förlorar den bekanta processen i domstol riskerar denne även att få betala rättegångskostnaderna helt själv (vilket han naturligtvis också kommer göra då det inte finns någon bevisning alls). Bevisbördan ligger på honom. Dessutom riskerar han att göra sig skyldig till falsk tillvitelse 15 kap 7 § Brottsbalken, vilket är ett brott som kan ge upp till två års fängelse.

Hoppas du känner dig nöjd med svaret på din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare