FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis19/02/2023

Behöver polisen informera personer som blir filmade med kroppskameror?

Måste polisen säga att de filmar med sina kroppsburna kameror? Jag har hört att det strider mot GDPR ifall de inte skulle nämna det innan dom sätter igång kameran.

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline!

När det kommer till polisens arbete att utreda brott så omfattas den inte av GDPR då sådan behandling av personuppgifter faller utanför GDPR’s tillämpningsområde (artikel 2 andra stycket punkt (D) dataskyddsförordningen). Istället blir sådan behandling av personuppgifter reglerad av brottsdatalagen som du kan hitta (här).

Behöver polisen nämna att de använder sig av kamera?

Behandling av personuppgifter får användas för att utreda brott vilket är huvudsyftet med kroppskamerorna (2 kap. 1 § Brottsdatalag). Vid en sådana behandling har dock den personuppgiftsansvarige, vilket i det här fallet är polisen som använder kameran vissa skyldigheter. Bland annat måste personuppgiftsansvarige informera personen som blir filmad om dennes rättigheter och hur personen kan ta tillvara på dem (4 kap. 2 § Brottsdatalag).

Denna informationsskyldighet kan dock inskränkas om det är av vikt för att:

  1. förebygga, förhindra eller upptäcka brottslig verksamhet, utreda eller lagföra brott, verkställa straffrättsliga påföljder eller upprätthålla allmän ordning och säkerhet,
  2. andra rättsliga utredningar eller undersökningar inte hindras,
  3. nationell säkerhet skyddas, eller
  4. någon annans rättigheter och friheter skyddas

(Uttag från 4 kap. 5 § Brottsdatalag).

Så för att sammanfatta, polisen kommer i det flesta fall behöva informera den som blir filmad av kroppskamera om det men det kan finnas undantag i det enskilda fallet, exempelvis att det skulle försämra bevisläget eller vidare utredning.

Hoppas du fick svar på din fråga

Vänligen,

Alexander MogrenRådgivare