Behöver man skriva om testamente om det tillkommer ny egendom?

Hej. Jag har en fråga omkring testamente. Min pappa som inte är min biologiska pappa vill veta om han måste skriva om sitt testamente. Det som finns nu betyder att jag är arvtagare till allt som han äger. När detta skrevs så ägde han en fastighet i Ale som blev inlöst. Vi har nu en hästgård i Essunga där jag och min son bor tillsammans med min pappa. Det som bekymrar honom är följande: Det befintliga testamentet säger som sagt att jag ärver allt. När man byter fastighet, behöver man skriva om testamentet då? Om jag inte missminner mig så står det inte en specifik fastighet i det första testamentet. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Det framgår inte av din fråga om du är adopterad eller om det finns fler barn till mannen. Om du är adopterad och det inne finns fler syskon ärver du allt även utan testamente (se ärvdabalken 2 kap. 1 §). Om det finns fler barn så har de andra barnen rätt att få ut sin laglott, vilket är hälften av vad de haft rätt till om det inte funnits testamente (se 7 kap. 1 § och 3 §).

Gällande formuleringen av testamentet så behöver inget ändras om inte den gamla fastigheten står angiven med fastighetsbeteckning eller adress eller liknande. Står det att du ska ärva allt så innefattar det även nytillkommen egendom. Vill din pappa vara extra tydlig kan han skriva fastighetsbeteckning och adress, samt att du även ska ärva egendom som träder i dess ställe (dvs om han säljer och köper en annan fastighet så ska den nya fastigheten ingå). Men detta är inget måste.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Rebecca AxelssonRådgivare