Behöver man en jurist för att skriva ett enkelt skuldebrev?

Hej,

Vi köpte en bostadsrätt tillsammans förr året där jag har gått in med mer kontantinsats men vi äger halva lgh var. Vi tänker skriva ett skuldebrev. Måste man gå till en jurist för att göra det?

Nu ska vi gifta oss. Vi har ett gemensamt barn. Är det något mer avtal vi kan behöva?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skuldebrev

Vad gäller skuldebrevet är det oftast inga problem att skriva det själv. Det finns dock vissa saker man behöver tänka på när man utformar ett skuldebrev och jag kommer att gå igenom dessa i mitt svar. De regler man behöver ta hänsyn till gällande skuldebrev finns i skuldebrevslagen, SkbrL (här).

För det första finns det inga allmänna formkrav för hur ett skuldebrev ska vara utformat. Ni kan alltså själva välja hur skuldebrevet ska vara skrivet och vilka villkor ni vill ha med. Det kan dock vara bra att känna till att det finns olika typer av skuldebrev, men jag skulle rekommendera er att skriva ett enkelt skuldebrev som är det vanligaste skuldebrevet mellan privatpersoner. Regler om enkla skuldebrev finns i 3 kap SkbrL (här). Enkla skuldebrev är en form av skuldebrev som är ställt till en viss person, vilket i ditt fall är din sambo. Enkla skuldebrev är inte avsedda att överlåtas, men möjligheten finns om det skulle vara nödvändigt. Det ska framgå av skuldebrevet att din sambo är skyldig dig pengar i en viss summa och eventuellt andra villkor som ni kommer överens om (t.ex. ränta eller återbetalningstid). Sedan rekommenderar jag er att datera skuldebrevet och att ni båda undertecknar dokumentet.

Äktenskapsförord

Du skriver även i din fråga att ni ska gifta er och undrar om det är några fler avtal ni ska skriva på grund av detta. När ett äktenskap upplöses fördelas makarnas egendom enligt äktenskapsbalken, ÄktB (här). Det innebär att ni delar lika på allt giftorättsgods, och giftorättsgodset är all egendom som inte är enskild egendom, 7 kap 1 § ÄktB (här). Vad som är enskild egendom framgår av 7 kap 2 § ÄktB (här). Vill ni inte att en eventuell bodelning ska bestämmas enligt äktenskapsbalken kan ni välja att skriva ett äktenskapsförord där ni bestämmer vem som har rätt till vad vid en eventuell skilsmässa. Väljer ni att skriva ett äktenskapsförord ska detta registreras hos Skatteverket för att vara giltigt, 7 kap 3 § andra stycket ÄktB (här).

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare